7 دسامبر 2023- نویسندگان یک مطالعه جدید به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هشدار دادند که از بازی های ویدئویی تناسب اندام با احتیاط استفاده کنند. این مطالعه نشان داد که «بازی‌های مجازی ورزشی» می‌تواند درک افراد را از میزان تلاش آنها تغییر دهد - که به طور بالقوه برای مبتلایان به این بیماری مضر است. نتایج این مطالعه در مجله ی Bodywork and Movement Therapies منتشر شده است.

اکثر بیماران از یک نمودار ساده برای سنجش درک خود از میزان تلاشی که برای انجام یک تمرین ورزشی انجام داده اند، در مقیاس 1 تا 10 استفاده می نمایند، امتیاز 1 برای تلاش بسیار کم تا امتیاز 10 برای حداکثر تلاش. در حالی که ثابت شده است که این مقیاس برای ورزش های سنتی موثر است، محققان می خواستند بررسی کنند که آیا می توان از این مقیاس هنگام ورزش با بازی های ویدیویی نیز استفاده کرد.

این کارآزمایی همبستگی بین اندازه‌گیری‌های فیزیولوژیکی شدت ورزش، از جمله معادل متابولیکی(MET)، مصرف اکسیژن و ضربان قلب را در جلسات واقعی و مجازی ارزیابی کرد. بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، دو جلسه ی 30 دقیقه ای ورزش با شدت متوسط را یا با دویدن واقعی؛ یا شرکت در بازی ویدیویی کینکت ادونچرز، انجام دادند!

نتایج نشان داد که هنگام گسترش استفاده از مقیاس 6 تا 20 نقطه ای  RPE[1]- امتیاز 6 برای بدون هیچگونه تلاشی و امتیاز 20 برای حداکثر تلاش-به سایر انواع ورزش ها، به‌ویژه ورزش های مجازی، بسیار مهم است که احتیاط کنید، زیرا ممکن است شدت فیزیولوژیکی و متابولیکی تمرین ورزشی را به درستی منعکس نکنند.

محققان توصیه کردند که ابزارهای اندازه‌گیری قدیمی‌تر مانند مقیاس 6 تا 20 نقطه‌ای RPE باید با انواع جدیدتر پلتفرم‌های بازی مجازی، سازگار شوند. آنها به مبتلایان به دیابت در هنگام انجام بازی های مجازی در مورد درک میزان خستگی خود و احتمال افت قند خون هشدار دادند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/mdtv/diabetes-endocrinology/videos/exercising-video-games-might-help-diabetic-patients-finds-study-121304

 



[1]Borg Rating of Perceived Exertion: افرادی که ورزش می کنند، عموماً موافق هستند که رتبه‌بندی‌های تلاش بین 12 تا 14 در مقیاس بورگ نشان می‌دهد که فعالیت بدنی در سطح متوسطی از شدت انجام شده است.